تبادل نظرات اعضاء

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

ناگفته هاي روزگاري که عضو کميته ملي ارزيابي اثرات محيط زيستي بودم (بخش 1

خواستم ساختار موجود کميته  اي به اصطلاح ارزيابي محيط زيستي ( يا به قول خود حضرات زيست محيطي، که اگر فارسي را پاس بداريم و تحت اللفظي معني اش کنيم مي شود: زندگي که در آن محيط جاري است!! بهر حال ما مي گوئيم محيط زيستي و منظورمان محيطي است که در آن زندگي جاري است) نقد کنم.  حتماً يکي پيدا مي شد بگويد مگر خودتان بوديد چه تاج گلي بر سر اين محيط زيست زدي؟ گفتم اول فلاش بکي به گذشته بزنم و بعد برگردم به وضعيت افتضاح موجود، از خيلي ها پنهان نيست از شما هم پنهان نباشد. نه تنها کاري نتوانستيم انجام بدهيم بلکه خود داشتيم له مي شديم. نمي دانم اسم اش را استعفاء بگذارم يا چيز ديگر، واقعيت اين بود در وسط يکي از جلسات، جلسه را ترک کردم، ديگر هيچوقت در جلسات بعدي حضور پيدا نکردم، تا چند ماهي دعوت نامه مي آمد يکي دو مورد هم دعوت نامه را از طريق سازمان متبوع ابلاغ کردند و بلاخره استعفاء يا به بيان بهتر فرارم را به رسميت شناختند. تازه آن موقع بافت غالب کميته کارشناسي بود، يکي از اساتيد صاحب نام در محيط زيست طبيعي ، چند دانشجو دکترا با گرايش ارزيابي اثرات محيط زيستي و ... و همانطور مسئول جلسات يکي از معدود افراد صاحب نظر در ارزيابي اثرات صنايع بود.  نا خالصي هم در جمع کميته وجود داشت، يکي شان  که  از بد اتفاق اگر راست نظر مي کرديم پر خود را در آن مي ديديم،   بعد از بازنشستگي به خدمت دستگاه ديگري در آمده بود اساساً نماينده هر دستگاهي بايستي بخش فني مربوط به آن دائره از پروژه را پوشش مي داد ولي آن حضرت سرنا را از سر گشادش می زد با اين توجيه  که خود صاحب نظر در امور محيط زيست طبيعي مي باشد  در دفاع از پروژه هاي  ويرانگر داد سخن  مي داد، گويا دستگاه مزبور ايشان را توصيه به رقص مي فرمودند که ايشان به توصيه هم اکتفا ننموده بلکه خوش رقصي مي فرمودند. تعداد اين گونه افراد زياد نبود  اگر ديگر شرايط و فضاي تصميم گيري ناسالم و نا بسامان نبود تاثير گذاري معني دار نمي توانستند داشته باشند.
ادامه دارد

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

طنز سياه امنيت سفر ( به نقل از نامه هاي الکترونيکي رسيده)

 
گفته مي شود یکي از اين  هواپیمای هاي رده بي رده اي (حالا چه توپلوف باشد چه بوئنگ  لعنت برهر دوتاشان) ناوگان هواپیمایی ایران داشته از تهران میرفته به ... وسطای راه یهو صدای خلبان از بلندگوها میاد که ...
اَتِنْشِن پلیز! خلبان اسپیکینگ...مسافرین لیسنینگ!...
موتور چپ هواپیما از کار افتاده، ولی شما هیچ نترسید! من خودم واردم، هواپیما رو سالم میشونم.
---
یک مدت میگذره، دوباره صدای خلبان از بلندگوها میاد که....
اَتِنْشِن پلیز! خلبان اسپیکینگ...مسافرین لیسنینگ...
موتور راست هواپیما هم از کار افتاده، ولی شما اصلا نترسید!! من خودم کلی تجربه دارم، تا فرودگاه بعدی هم راهی نیست، هواپیما رو سالم میشونم.
---
باز یک مدت هواپیما دور خودش میچرخه، دوباره صدای خلبان از بلندگوها میاد که:
اِهم اِهم.... یک دو سه... امتحان میکنیم.. صدا میاد؟؟؟  اَتِنْشِن پلیز! خلبان اسپیکینگ....مسافرین لیسنینگ!
همین الان دُم هواپیما کنده شد!! ...  ولی همونطور که گفتم شما اصلاً نترسید!
---
یک ده دقیقه می‌گذره، دوباره صدای خلبان از بلندگوها میاد که: اَتِنْشِن پلیز! خلبان اسپیکینگ... مسافران ریپید افتر می!>>>  اَشهد اَن‌ لا اله‌ الله

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

چالش هاي ملي پيش رو براي عملياتي نمودن ارتقاء جايگاه دبیرخانه فرایند تهران برای کشورهای با پوشش کم جنگل (TPS for LFCCs)

گفته بوديم از جمله ای تلاش های به نتیجه رسیده در COP 10 قرار گرفتن دبیرخانه فرایند تهران برای کشورهای با پوشش کم جنگل (TPS for LFCCs) همتراز با سازمان جهانی الوار تروپیکال (ITTO) در کنار مجمع جنگل سازمان ملل (UNFF) ، در سند 3/6 (تنوع زیستی جنگل) می  باشد.
جهت بهره وری ملی و منطقه ای از موقعیت  بدست آمده، نیاز مبرم به بازسازی ساختاری دبیرخانه می باشد با بازبینی حدود دو دهه فعالیت دبیرخانه فرایند تهران، دست آورد قابل توجهی مشهود نمی باشد. فراهم آوردن حمایت های جهانی و منطقه ای جهت تنظیم برنامه ملی جنگلی کشورهای تحت پوشش یکی از وظایف محوری دبیرخانه مزبور بوده است که نه تنها نقشي در این ارتباط در سطح منطقه ایفا  نکرده حتی در سطح ملی هم که تدوین برنامه ملی جنگل بدون اخذ نتیجه چندین نوبت در زیر مجموعه سازمان دست به دست شده هیچوقت دبیرخانه نقش نداشته است.
ادامه دارد

۱۳۸۹ دی ۲۷, دوشنبه

حسب تئوري ديناميک فردي سياست سازمان حفاظت محيط زيست در ارتباط با انتقال حيات وحش مغاير با مديريت علمي حيات وحش مي باشد(بخش2 قسمت 1

در شرايط ويژه بعضي جانوران بخاطر خصيصه فردي بهتر از بقيه بقاء پيدا نموده و تجديد نسل مي نمايند. اين خصيصه به مرور زمان  تا سطح جمعيت که  نسل همان فرد تلقي مي گردد ارتقاء مي يابد. اين همان نظريه انتخاب  طبيعي جمعيت سازگار  به محيط زيستگاه خاص بوده که اعتقاد بر اين است که متکي به ژن خاص مي باشد. بنابر اين انتخاب طبيعي در مرحله اول طي رقابت بين ژن هاي افراد يک گونه انجام مي گيردلذا اين نظريه که ميگويد اگر زيستگاه در معرض خطر قرار گرفت حيات وحش را مي توان به ديگر زيستگاه ها انتقال داد مردود است. همانطور گروه انتخاب شده از يک گونه با گروه های انتخاب شده از ديگر گونه در يک رقابت تنگاتنک براي تامين نياز هاي زندگي، طعمه بودن براي ديگر جانوران، امراض و انهدام و کمبود زيستگاه قرار مي گيرند. مقاومترين و سازگارترين گونه ها انتخاب و با همديگر و محيط اطراف  يک حالت تعادل فراهم مي آورند.  اساس نظريه بر اين متکي ميباشد که طي اين فرايند طبيعي هر "گونه ای انتخاب شده" آشيانه (Niche)  خاص خود را پيدا مي کند.  آشيانه به محدوده از محيط زيست با متغير های لازم که موجود ويژه بتواند زندگي و توليد مثل نمايد گفته مي شود. آشيانه با توجه به نياز غذايي، اندازه، رنگ، رفتار گونه بطور طبيعي انتخاب مي گردد.
ادامه دارد

۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

آخرين روايت کميته جنگل فائو در ارتباط با فاز هاي عمده برنامه ملي جنگل (بخش پاياني

گفته بوديم تدوين برنامه ملي جنگل فکر تازه اي نيست و سابقه آن به حدود نيم قرن قبل مي رسد.  همانطور   سه اصل عمده (Principle)  برنامه ملي جنگل را ياد آورشديم . لازم به يادآوري است اصول فرعي مرتبط با اصول اصلي از قبيل؛ ساز و کار هاي همکاري بين بخش ها،  همکاريهاي فراملي (منطقه اي و جهاني) و... در تدوين برنامه ملي جنگل بايد مورد توجه قرار گيرد. برنامه ملي جنگل پنج فاز عمده را شامل مي شود :
- فاز تجزيه و تحليل: در اين فاز داده هاي مرتبط با جنگل تجزيه و تحليل، قوت ها و ضعف ها مشخص مي گردد؛
- فاز فرمولبندي سياست ها: استرتژي، سياست ها و اهداف محوري مشخص مي گردد؛
- فاز طراحي: نحوه اجرا و عملياتي کردن سياست ها جهت نيل به اهداف را مشخص مي کند؛
- فاز اجراء : نيروي انساني، توان مالي و قابليت منابع، چالش هاي اجتماعي به اجراء در مي آيد؛
- فاز پايش و ارزشيابي: موفقيت اجرا حسب برنامه و با توجه به اصول اصلي و فرعي مورد پايش و ارزشيابي قرار مي گيرد.
در تمامي فاز ها، نحوه ارتباطات، ظرفيت سازي و همکاري بين بخشي سازمان متولي وبخش هاي بروني ذيربط به شفافي بيان شود.. گروههاي هدف يا به عبارتي بخش هاي محوري ذيربط عبارتند از :
- سازمان متولي؛
- مراکز علمي و تحقيقاتي؛
- NGO  ها؛
- بخش خصوصي؛
- جنگل نشينان؛
- صنايع وابسته به جنگل.
خصوصيات کليدي  برنامه ملي جنگل:
- عيني (Objective)
- فرايند جهت دار(Process Oriented)
- جامعيت (Comprehensiveness)
- غير رقابتي(inclusiveness)
- خروجي چند بعدي(Wide Reach)
- فاز هاي مرتبط به توليد(Output Related Phases)
- متکي به اصول(Principle based)
همانطوريکه در اول بحث ذکر شده بود بحث برنامه ملي جنگل دوباره داغ شده ، موج مزبور براي چندمين بار  اوج گرفته ، انشا... که اين دفعه حباب از آب در نيايد تا مجبور شويم قصه نخ نما ئي مورد اشاره در بخش اول را دوباره ياد آور شويم.

۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

Bulletin - Issue No. 107‏ the Newest Issue of MEA (Multilateral Environmental Agreements) Bulletin is now available

MEA Bulletin is a publication created by the International Institute for Sustainable Development (IISD), in cooperation with the United Nations Environment Programme’s Division of Environmental Law and Conventions (UNEP DELC).

Natural Parks Blog is pleased to announce that the newest issue of MEA (Multilateral Environmental Agreements) Bulletin is now available. To access the 107th issue directly, visit: CTRL+ CLICK to Follow Link (or copy and paste link on your AB)

http://www.iisd.ca/mea-l/meabulletin107.pdf 
.
The 107th issue of MEA Bulletin includes reports on: the first Intersessional Meeting for the 2012 UN Conference on Sustainable Development (UNCSD, or Rio+20) and preparations for UNCSD; preparations for the first meeting of the Intergovernmental Committee for the Nagoya Protocol on Access to Genetic Resources and the Fair and Equitable Sharing of Benefits Arising from their Utilization; and efforts by the Convention on Migratory Species for the adoption of an action plan to ensure the conservation of migratory grassland birds and their habitats in South America.

The guest article, titled “Ethics, Justice and the Convention on Biological Diversity,” was authored by Balakrishna Pisupati and Doris Schroeder.

۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

مرگ ببر سيبري تنها راه رهائي اش بود، بر مبنا اصل ديناميک حيات وحش در اکوسيستم، تغيير مکان حيات وحش وجاهت علمي ندارد (بخش 1)

مطالعه اکولوژيکي حيات وحش نياز به شناسائي نيرو هايي که از طريق محيط زيست در ارتباط با سير تکاملي  و وضعيت آتي جمعيت آنها اعمال مي شود دارد.  تاثر مرگ ببر سيبري بهانه اي شد مروري کوتاه بر سلسله مراتب ديناميک حيات وحش داشته و مکانيزم هاي کنترل طبيعي جمعيت حيات وحش را يادآور شويم . بر مبنا اصل ديناميک حيات وحش تغيير مکان و جابجائي حيات وحش از زيستگاه طبيعي آن برابر با محکوم  کردن جاندار به مرگ تدريجي مي باشد. ببر سيبري خوش شانس بود که از اين عذاب و زوال تدريجي رهائي يافت.
(MacArthor,1967 , Murray ,1979 , Batcheler ,1968 , Boecklen ,1984 , Diamond , 1981)
  شايد گفته شود عمر اکثر اين جانوران در باغ وحش ها طولاني تر از طبيعت است. که بايد ياد آور شد آن ديگر حيات وحش نيست بلکه موجود بخت برگشته غير اهلي و غير وحشي مي باشد که اسير و گرفتار آمده است. در مقابل غذا و مراقبت هاي پژشکي (که البته در باغ وحش هاي استاندارد نه از نوع ارم ) محکوم به بدترين نوع استثمار و بند مادامالعمر گرديده است. البته فکر جابجائي حيات وحش فقط مختص سازمان حفاظت محيط زيست ايران نبوده در سطح جهاني نيز همفکراني دارد اين نوشته عدم وجاهت علمي فکر ياد شده بازگو مي شود.  در اين سري بحث ها (بطور کل در اين بلاگ) حيات وحش به جانوران غير اهلي و غير آبزي گفته مي شود.  که منظور پستانداران و پرندگان مي باشد (معمولاً گياهان ،-ماهيان و .. در دسته هاي جداگانه مورد ملاحظه قرار مي گيرند).

Wildlife: Non - domesticated and non- - aquatic animals in this blog and related sites
focus is on mammals and birds. (usually plants and fish are considered separately).
براي اثبات نظريه طرح شده که مي گويد تغيير مکان حيات وحش وجاهت علمي ندارد، در مباحث بعدي ديناميک فردي، گروهي و جمعيت طبيعي حيات وحش  را باز گو خواهيم نمود
 ادامه دارد

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

کف ساز و کار هاي حفاظتي مورد نياز جهت کنترل ورود و مديريت محصولات تراريخته در کشور (بخش پاياني)

شکل ورود محصولات تراريخته به کشور و خارج از دو حالت عمده نمي تواند بوده باشد :
1. نفوذ و ورود غير مجاز از مرز هاي آبي (بويژه رود خانه ها) و خاکي: ضرورت دارد با همکاري ديگر کشور هاي منطقه با ايجاد و توسعه سيستم هشدار قبلي تحت کنترل در آيد.
2. ورود از مجاري رسمي که شامل حالت هاي زير مي گردد:
 استفاده در آزمايشگاه و صنايع
 استفاده داروئي براي انسان
 استفاده داروئي براي دام
 استفاده در سيستم باز : حمل ، توزيع ، کشت و...
­ ساز و کار کنترل
1. درخواست دهنده: مستندات و نتائج تحقيقات آزمايشگاهي و ميداني را همراه با گزارش ارزيابي ريسک تنوع زيستي به دبيرخانه مرجع ملي ارائه نمايد؛
2. درخواست از طريق کميته تخصصي مرجع ملي (افراد متخصصي که از طريق مراجع علمي و دانشگاهي، بدنه هاي کارشناسي دستگاه هاي ذيربط،NGO ها و... انتخاب مي شوند) بررسي و گزارش تحليلی با پيشنهاد مشخص به شوراي ملي سلامت زيستي (متشکل از بالاترين مقامات اجرائي دستگاههاي ذيصلاح) ارجاع، و از طريق شورا مزبور جهت اجرا به دستگاههاي ذيربط ابلاغ  گردد.

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

محصولات غذائي تراريخته نقطه تقابل امنيت غذائي (Food Security) با سلامت غذائي (Food Safety)

در ارتباط با محصولات غذائي حاوي مواد سازواره تغيير يافته ياد آور مي گردد که در واقع دو سياست پذيرفته شده جهاني يعني امنيت غذائي (Food Security) و سلامت غذائي (Food Safety) در تقابل هم قرار مي گيرند. در امريکاي شمالي، استراليا، آسيا و... سطح قابل توجهي از زراعت از جمله سويا ، ذرت و ... محصولات حاوي مواد سازواره تغيير يافته توليد مي کنند. مواد غذائي ثانويه از اين نوع محصولات از قبيل روغن و ... در سطح وسيعي از جهان توزيع مي شود و با حذف اين توليدات از سبد غذائي انسان به نظر نمي رسد امنيت غذائي قابل تامين باشد. اينکه در سطح جهاني استفاده پژشکي مستقيم از قبيل ويروس هاي نو ترکيبي (Recombinant Viruses) ، insulin و ... براي انسان مجاز شمرده مي شود ولي استفاده دارو هاي مشابه براي دام منع شده جاي بحث دارد. جهت اتخاذ سياست نياز به تحقيق و پايش مستمر مي باشد که مبادا در دراز مدت از بقيه عقب بمانيم که در اين صورت به وابستگي غذائي به غير مي تواند پيش آيد که در نوع خود بدترين است ، و يا با واردات  و توليد بدون تحقيق اين گونه محصولات عوارض جبران ناپذيري را فراهم آوريم. نظر به تخصصي بودن امر کارشناسان امور پژشکي، تغذيه ، اقتصاد و... بايستي تصميم سازي متکي به علم و تحقيق را معمول نمايند.
ولي به صراحت اعلام داشته و قوياً هشدار مي دهيم که محيط زيست طبيعي بايد از اين عناصر ناپاک در امان باشد. تنوع زيستي گياهي محيط زيست طبيعي، از طريق عمل هيبريد با گونه هاي زراعي ياد شده در معرض خطر قرار مي گيرند و نيز بوجود آمدن آفات و امراض مقاوم به آفات کش هاي شيميائي ، ديگرپديده شناخته شده ناشي از اينگونه مزارع است که محيط زيست طبيعي را مورد تهديد قرار مي دهد. لذا در آئين نامه پيشنهادي بايستي نحوه کنترل حفاظت تنوع زيستي سرزمين در سطح ملي و نيز منطقه اي و فرامرزي باشفافيت بيان شود.
ادامه دارد

۱۳۸۹ دی ۱۲, یکشنبه

واژه شناسي و تعريف مفهومي تراريخته (Living Modified Organism)

نظر به نقش ويرانگري که سازواره تغيير يافته و محصولات تراريخته مي تواند در محيط زيست طبيعي و سلامت گياه، جانور و انسان داشته باشد اطلاع رساني به عموم و مشارکت مردم در تصميم گيري از مرحله الحاق به پروتکل، مصوبه ملي، تدوين آئين نامه و... در دستور کار اغلب کشور ها بوده است. اصولاً محصولات غذائي توليد شده از سازواره تغيير يافته بايستي با لوگو شفاف مشخص شود و استفاده کننده با علم به خطرات احتمالي مبادرت به تهيه آن نمايد. مهم تر از آن واژه مفهومي تراريخته بايستي به عموم تفهيم شود.
واژه تراريخته از نظر حقوقي(حسب لايحه ايمني) به سازواره زنده تغيير شکل يافته گفته مي شود به جايLMO بکار برده شده است. ضرورت دارد در آئين نامه به جاي Living Modified Organism ، سازواره زنده تغيير يافته بکار برده شود زيرا تغيير ممکن است در شکل، رنگ يا رفتار و سرشت گونه حاصل شده باشد.
از نظر علمي سازواره زنده تغيير يافته به سازواره اي گفته مي شود که از طريق تکنولوژي نوترکيبي ژني (Gene – Recombination Technology) يا تکنولوژي نو ترکيب مواد وراثتي (Recombinant DNA Technology) ژن سازواره ديگري به آن انتقال داده شود.

ادامه دارد

۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

مبحث "تراريخته" يا به بياني "سازواره زنده تغيير شکل يافته" (LMO) بازيچه نيست و مصلحت انديشي متداول را برنمي تابد

فضاي کاري مسموم را ترک و هواي سم آلود تهران را در مي نورديم اين با در جلسه اي حضور پيدا مي کنيم که پيش نويس آئين نامه اجرائي قانون سلامت زيستي قرار است نهائي شود ، در ارتباط با آئين نامه مزبور، اسناد بالاسري (قانون مربوطه ، پروتکل کارتاهنا و ...) و دستورالعمل هاي اجرائي متداول در ديگر کشورها ، نور کافي بر تاريکي هاي مبحث مي تابانند تا حداقل در اين مورد خاص سردرگم نباشيم.
سمت و سوئي پيش نويس آئين نامه تدوين شده با پروتکل کارتاهنا مرتبط با کنوانسيون تنوع زيستي (The Cartagena , Columbia Protocol on CBD) همخواني ندارد. پروتکل مزبور با محوريت کنترل اثرات محصولات تراريخته(LMOs) بر تنوع زيستي تنظيم شده است. در پيش نويس آئين نامه ارائه شده به غير از مناطق چهارگانه محيط زيست بقيه یعني 93% محيط زيست طبيعي که تحت مديريت سازمان متبوع مي باشد مورد اشاره قرار نگرفته است.
پروتکل کارتاهنا مصوب سال 2000 بوده و کشور ها متعهد به عملياتي نمودن آن تا سال 2003 بوده اند، طي اين مدت بسيار کشور ها آنرا با آزمون خطا هاي اجرا کرده اند، مروري بر تجربيات آنها مي تواند به ارتقا آئين نامه کمک کند. همانطور طي اين مدت اسناد تکميلي و مرتبط از جمله ؛ گونه هاي بيگانه مهاجم(IAS)، استفاده پايدار (SU) و دسترسي و تسهيم از منابع ژنتيکی (ABS) از طريق اعضا کنوانسيون تنوع زيستي مصوب شده است، که عملياتي نمودن آنها نيز از تعهدات کشورمان مي باشد. از اين رو از نظر ساختار اجرائي ملي مي توانند در يک بسته قرار گيرند. در مجموعه اسناد ،کنترل اثرات گونه هاي غير بومي در تنوع زيستي منابع طبيعي (کوهستان، جنگل و منابع آبي، به پيشنهاد ايران مراتع به سند آخري اضافه شده است) مورد تاکيد قرار گرفته است. در صورت استفاده ، آسيب و ... به منابع ژنتيکي، حقوق مالکيت(Intellectual Property Right) محلي و ملي مطرح بوده وقابل پي گيری حقوقي مي باشد. لازم به ياد آوري است تنها واردات و صادرات رسمي مورد نظر نبوده بلکه نفوذ و ورود غير مجاز از مرز هاي آبي (بويژه رود خانه ها) و خاکي نيز مطرح مي باشد. پيش بيني نحوه کنترل حتي توسعه سيستم هشدار قبلي (Early Warning System) بايستي بطور شفاف بيان شود. پيش نويس تهيه شده به اغلب مباحث مورد اشاره يا ورود پيدا نکرده و يا ورود بسيار کمرنگي داشته است.
ادامه دارد